Umorul din reclame – o tradiție MADE IN RO
Valentin Avram

La dezbaterea despre umor și nostalgie în publicitatea românească găzduit pe 11 noiembrie de MADE IN RO – Muzeul publicității și brandurilor românești, mi-am verificat o teorie: anume că umorul specific reclamelor românești are, printre altele, și funcția de „divertisment” (Silviu Antohi), continuând glorioasa tradiție a umorului TV din deceniile „comuniste”. E adevărat, umorul este și un lubrifiant al argumentării publicitare, al „vânzării” (Raluca Feher) și nu e exclusivitate românească (Sorin Psatta). De asemenea, umorul mai funcționa și ca debușeu intern în cadrul agenției, un mediu care acumulează tot stresul industriei marcom (Silviu Antohi). Dar întregul pannel a căzut de acord că umorul reclamelor TV de după ʼ90 duce mai departe moștenirea emisiunilor de divertisment TV de dinainte.

Da, poate că televiziunea românească dinainte de ’90 era sărăcăcioasă, monopolistă şi ideologizată. Dar acest cozonac înecăcios îşi avea stafidele sale: momentele de umor de sâmbătă seara, duminică după-amiaza şi – ah, ce bucurie! - din programul de Revelion. Erau momentele de strălucire a marilor comici! În spatele lor, scenarişti, producători, coregrafi etc., cu ingeniozitatea lor, realizau, în pofida comisiilor de cenzori şi a lipsurilor materiale, adevărate bijuterii ale divertismentului TV.


Din motive care merită analizate pe îndelete, TVR de după ’90 (şi cu atât mai puţin televiziunile comerciale de mai târziu) nu a mai reuşit să reediteze, în condiţii de libertate, succesul producţiilor de odinioară. Rolul emisiunilor revuistice de odininioară a fost luat treptat de show-uri cu fason occidental realizate foşti participanţi ai grupurilor de umor studenţeşti (moştenitoare ale mai vechilor “brigăzi artistice de agitaţie”).

O tradiţie era pe cale să se stingă. Cortina părea să fie definitiv trasă peste lumea plină de farmec a spectacolului de varietăţi TV. Când colo, iat-o redeşteptată, ce-i drept sub o formă mai umilă, dacă nu chiar desconsiderată pe alocuri în lumea artistică, în spoturile publicitare.

Comici de ieri şi de azi sunt plini de vervă, dându-şi replici memorabile, rapid preluate de publicul telespectator, ca în vremurile bune, de data asta însă apropo de vreo băutură spirtoasă ori de vreo margarină. Așa se face că o mare parte a reclamelor româneşti post-ʼ90 sunt concepute ca mici pilule umoristice, în tradiţia „scheciurilor” TV, cu marii comedianți naţionali. Și, aşa cum un actor bun reuşea pe vremuri să provoace râsul cu un text umoristic mediocru, la fel și după ʼ90, în multe reclame le revine actorilor sarcina da a salva, cu măiestria lor, un copy mai puţin amuzant.



Astfel, la începutul anilor ’90, când opinia publică era încă inhibată de un anticomunism băţos, apărea spotul pentru noua sticlă de Pepsi, cel în care „un litru“ îi suna ca „Nea Nicu“ unui Sandu Bindea mai tare de urechi. Acest moment de relaxare a rigorismului politic i-a făcut pe unii să zâmbească, în timp ce pe alţii i-a iritat: „Cum?! Ăstora le arde de bancuri cu Ceaușescu?!“... Mai nou, brandurile de vopsea aleg să-şi comunice beneficiile aproape exclusiv în maniera anecdotelor TV. Şi, la fel ca odinioară, poantele mai slabe sunt drese cu brio de jocul actorilor.


Amuzante sau nu, scheciurile TVR merg mai departe, în formula standard a spoturilor de treizeci de secunde... sau uneori nici atât. Cum, în ultima vreme, predomină publicitatea pharma, dialogul (mai mult sau mai puțin) umoristic trebuie să facă loc și avertizării finale, cea cu „prescripția medicală”.

Credit foto: Colecția Florian Ciobanu - Reclame Vechi Românești


 

Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

by Valentin Avram 27 April 2023
Mii de exponate introduc vizitatorii într-o călătorie nostalgică și plină de umor în ultimii 150 de ani de creație publicitară și mărci care au făcut istorie în viața cotidiană. - Expoziția poate fi vizitată zilnic în perioada 06 - 21 mai la ERA Shopping Park Oradea, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită-
by Valentin Avram 21 September 2021
Acest nou concept expozițional va surprinde o călătorie provocatoare și interactivă în intimitatea ultimei generații cu cheia la gât. Este un proiect inițiat de Asociația ESCU, cu un format itinerant, ce va avea loc în Iași (Iulius Mall, 8-17 octombrie), Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie).
by Valentin Avram 18 September 2021
Ideea lui Emil Racoviță de a se organiza o instituție de stat a turismului se materializează în anul 1926 când se fondează (prin legea sanitară) Oficiul Național de Turism (ONT), încorporat în Ministerul Sănătății, cu sarcina de a coordona activitatea stațiunilor baleno-climaterice din țară, dar și ca organism privat de propagandă și dezvoltare a turismului. Acesta a fost transformat prin lege, în 1936, într-un organism de stat subordonat Ministerului de Interne, cu atribuții de îndrumare și control în domeniul turismului intern și internațional.
by Valentin Avram 17 September 2021
Televizoare, radioreceptoare, combine muzicale, diverse produse audio, monitoare şi alte echipamente electronice destinate industriei de tehnică de calcul, automatizări, utilizabile inclusiv în domeniul electronicii medicale. Sunt câteva din produsele realizate de Întreprinderea “Electronica” Bucureşti.
by Valentin Avram 17 September 2021
La drum cu Arici Pogonici și Piticot în căutarea anilor de inocență românești. Meşteşugarii şi industriaşii României interbelice nu au prevăzut sfârşitul fabricării jucăriilor autohtone atunci când au deschis fabricile şi atelierele. Confiscate de comunişti, au ajuns o adevărată industrie.
by Valentin Avram 17 September 2021
Povestea Arctic, liderul pieței românești de produse electrocasnice, începe în urmă cu aproape 50 de ani, în 1970, când la fabrica de la Găești erau produse primele frigidere, o parte însemnată a producției luând încă de atunci calea exportului. La fabrica de la Găești s-au produs primele frigidere cu compresor din România sub o licență franceză Thomson – Houdson – Hotchkiss – Brandt.
Mai multe articole