Made în RO: 100 de ani de branding românesc, un proiect care a reunit generații
Muzeul Publicitatii

#MadeInRO, despre cum putem sărbători altfel Centenarul Marii Uniri, a fost viziunea Asociației ESCU și a colecționarului Florian Ciobanu (*Reclame Vechi Românești 1840-1995) de a oferi publicului o retrospectivă ilustrată asupra publicității și a mărcilor naționale din ultimul secol, într-un proiect – manifest pe scena culturală din țară.


La început de secol XX, politețe și eleganță peste tot. În interbelic, afișe stilate care fac carieră internațională. În comunismul timpuriu, propagandă și lozinci. După anii ’60, reclame la tractoare și informație seacă. Ce-a urmat? Haosul democrației.

O retrospectivă inedită ne familiarizează cu modul în care a evoluat – sau a involuat – publicitatea românească a ultimilor 100 de ani. În ce mod s-au schimbat abordarea și percepția asupra reclamei, de la antebelic la comunism și epoca postdecembristă? Expoziția ”Made in RO. 100 de ani de branding românesc” spune povestea unui veac de creativitate. (*sursa, emisiunea Digicult, Digi24)


Poze din cadrul evenimentului din București:

Made in RO: 100 ani de branding românesc, un proiect manifest marca Asociației ESCU, a fost conceput ca o expoziție itinerantă care, timp de o lună, a călătorit în câteva dintre principalele regiuni geografice ale României, cu misiunea imposibilă de a transporta într-o singură dubă normală peste 150 de reclame vechi românești, sute de obiecte de colecție produse în România: pachete de țigări autohtone, cosmetice, produse de îngrijire a textilelor, televizoare vechi, radiouri și telefoane, machete de avioane Tarom și elementul surpriză… o MOBRA din anii ’80. Credeți că am reușit? Răspunsul este simplu, întrebați-vă prietenii din București, Cluj-Napoca și Timișoara și veți afla că “of course, we did it!”

Peste 8.000 de vizitatori, nostalgici sau doar curioși, au vizitat expoziția să redescopere simplitatea, dar în același timp provocările contextelor sociale în care industria publicitară românească a trebuit să formeze sau reinventeze. Pe ce principii au funcționat reclamele românești pe timp de război sau în proximitatea schimbărilor de regim politic, cum percepeau românii influențele “franțuzite” sau “rusofile” în mesajele de promovare – toate aceste întrebări au stârnit curiozitatea publicului nostru.


Poze din cadrul evenimentului din Cluj-Napoca:

Și tocmai, pentru că ne-am dorit că experiența vizitatorilor să fie una completă, expoziția a fost completată de o serie de conferințe în care specialiști, jurnaliști, profesori univeristari, dar și membri ai societății civile, precum și amfitrionii publicității românești contemporane, așa cum o cunoaștem astăzi, au împărtășit din experiențele lor cu peste 150 de persoane participante: studenți, tineri practicieni sau amatori a căror motivație a fost aceea de a descoperi o pagină din istoria țării despre care se vorbește atât de puțin, dar este atât de importantă și demonstrativă pentru evoluția societății noastre.



Poze din cadrul evenimentului din Timișoara:

Mai multe detalii despre conferințele organizate sub egida Made in RO: 100 de ani de branding românesc puteți găsi accesând link-ul următor: https://world-experience.ro/2018/10/24/program-conferinte-din-cadrul-proiectului-made-in-ro-100-ani-de-branding-romanesc/

Unde mai pui că o parte din expoziții au fost vernisate cu foarte mult “tam-tam”, in compania gazetarilor care ne-au promovat proiectul și a prietenilor muzicieni de la “Aida și Noi” și “Les Nuages”.

Credeți ca asta este tot? Ei bine, pe lângă expoziții, conferințe și spectacole, #MadeInRo a însemnat și ateliere creative care au luat forma unor cursuri de branding românesc susținute în două licee de profil economic și tehnologic din București, la Colegiul Economic “Virgil Madgearu” și la Şcoala Superioară Comercială “Nicolae Kretzulescu”, din București, unde aproximativ 50 de elevi s-au familiarizat cu noțiuni de bază importante despre mărcile națioanle- de la teorie la practică, de la idee, la ambalaj și poziționare pe piață. Atelierele de branding și grafică publicitară care au fost concepute ca incubatoare de idei și practici care pot ilustra viziunea tinerilor asupra felului în care se pot reinventa anumite branduri românești. Atelierele au fost organizate de trainerii Cosmin Chiriță și Adrian Ierulescu.


Dacă nu ați reușit să vizitați expozițiile, nu este timpul pierdut. Vă invităm să accesați albumul #MadeInRO, in care veți găsi principalele reclame expuse, precum și diferite texte informative despre specificitatea industriei publicitare în fiecare dintre perioadele evocate de expoziție: perioada antebelică, interbelică, postbelică, comunism și “after ‘89”. Link: https://world-experience.ro/2018/10/31/albumum-expozitiei-made-in-ro-100-ani-de-branding-romanesc/

Link raport media al proiectului: Monitorizare aparitii media_Made in RO_Asociatia ESCU

Proiect inițiat și organizat de: Asociația Escu
Co-finanțat de: 
Ministerul Culturii și Identității Naționale
Curator și colecționar principal: 
Florian Ciobanu, colecția privată Reclame Vechi Românești 1840 – 1995
Parteneri: 
AWE . Adaptive Work EnvironmentCentrul de Cultura Urbană – Casino ClujPrimăria și Consiliul Local Cluj-NapocaDirecția Județeană pentru Cultură Timiș.

Credit Video: Andrei Angelescu

Credit Foto: Valentin Micu (București), Ervin Boer și Daliana Iacobescu (Timișoara) și David Pavaloaia (Cluj-Napoca)

Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

De către Andreea Danescu-Raicu 27 Apr, 2023
Mii de exponate introduc vizitatorii într-o călătorie nostalgică și plină de umor în ultimii 150 de ani de creație publicitară și mărci care au făcut istorie în viața cotidiană. - Expoziția poate fi vizitată zilnic în perioada 06 - 21 mai la ERA Shopping Park Oradea, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită-
De către Muzeul Publicitatii 21 Sep, 2021
Acest nou concept expozițional va surprinde o călătorie provocatoare și interactivă în intimitatea ultimei generații cu cheia la gât. Este un proiect inițiat de Asociația ESCU, cu un format itinerant, ce va avea loc în Iași (Iulius Mall, 8-17 octombrie), Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie).
De către Muzeul Publicității 18 Sep, 2021
Ideea lui Emil Racoviță de a se organiza o instituție de stat a turismului se materializează în anul 1926 când se fondează (prin legea sanitară) Oficiul Național de Turism (ONT), încorporat în Ministerul Sănătății, cu sarcina de a coordona activitatea stațiunilor baleno-climaterice din țară, dar și ca organism privat de propagandă și dezvoltare a turismului. Acesta a fost transformat prin lege, în 1936, într-un organism de stat subordonat Ministerului de Interne, cu atribuții de îndrumare și control în domeniul turismului intern și internațional.
17 Sep, 2021
Televizoare, radioreceptoare, combine muzicale, diverse produse audio, monitoare şi alte echipamente electronice destinate industriei de tehnică de calcul, automatizări, utilizabile inclusiv în domeniul electronicii medicale. Sunt câteva din produsele realizate de Întreprinderea “Electronica” Bucureşti.
17 Sep, 2021
La drum cu Arici Pogonici și Piticot în căutarea anilor de inocență românești. Meşteşugarii şi industriaşii României interbelice nu au prevăzut sfârşitul fabricării jucăriilor autohtone atunci când au deschis fabricile şi atelierele. Confiscate de comunişti, au ajuns o adevărată industrie.
17 Sep, 2021
Povestea Arctic, liderul pieței românești de produse electrocasnice, începe în urmă cu aproape 50 de ani, în 1970, când la fabrica de la Găești erau produse primele frigidere, o parte însemnată a producției luând încă de atunci calea exportului. La fabrica de la Găești s-au produs primele frigidere cu compresor din România sub o licență franceză Thomson – Houdson – Hotchkiss – Brandt.
Mai multe articole
Share by: