Reclama și brandurile românești postbelice și începuturile comunismului, anii 1947 – 1970
Muzeul Publicitatii

Reclama și brandurile românești postbelice și începuturile comunismului, anii 1947 – 1970 : modernizăm gospodăriile, confecții, vești bune de la Loteria de Stat, încălzitul cu Electrogaz, Tarom te plimbă prin lume, un telefon Standard aducător de vești rele

Perioada cuprinsă între Al Doilea Război Mondial şi anul 1990 a adus schimbări radicale în economia României. Trecerea de la economia liberă la cea centralizată, prin naţionalizare, a eliminat din producţie o serie de branduri în formare, aflate în stadiu incipient de dezvoltare. În locul lor, organizațiile de partid erau cele care aprobau listele cu produse pe care o fabrică avea dreptul să le comercializeze, precum şi numele acestor produse.

În anii revoluției populare și a marilor schimbări sociale, afișul și reclamele devin din ce în ce mai propagandistice și se integrează unui mers al sectoarelor de activitate ale țării, redimensionate după cerințele politicului și ale unei noi realități a populației. Lozincile iau locul mesajelor, panourile de propagandă vin în sprijinul evenimentelor, industria și clasa muncitoare devin alter-ego-ul României, omniprezent.

Arhitecții și graficienii Gustav Gusti, Ion Șerban, Gh. Labin și Iosif Cova se alătură noului val artistic care este împins de la spate să creeze imagini mobilizatoare pentru viitoarele reforme. Publicitatea devine purtătoarea efervescenței politice a epocii și capătă un accent combativ, utilizând texte clare, laconice sau generaliste, iar imaginile devin deosebit de dinamice și elocvente. *

Cu toate acestea, primii ani postbelici se remarcă prin afișe extrem de expresive, cu câteva reminiscențe din perioada interbelică, la nivel de stilistică, însă, cu timpul, devin impunătoare, cu peisaje metalice sau cu omul aflat în centrul acțiunii, tributare conciziei grafice. Printre tematici regăsim evenimentele festive, sărbătorile naționale, care adevărate branduri de țară și întreprinderile industriale și agricole.

Avântul cinematografului a schimbat și percepția publicului asupra felului în care trebuie reprezentat chipul uman în reclame. De la personajele suave și filiforme din interbelic s-a trecut la o imagine care să se apropie din ce în ce mai mult de caracteristicile actorilor de cinema, așadar mult mai realiste. Reclamele și afișele sportive și turistice sunt în continuare la mare căutare, industriile tehnice sunt promovate intens, însă totul capătă o notă mult mai naționalistă, de mândrie patriotică și cu un caracter mai puțin elitist. Încet, dar sigur, fotografia începe să ia locul desenului și a graficii în reclame, demonstrându-și utilitatea și rapiditatea, adaptată unei societăți în plină transformare.



Perioada cuprinsă între Al Doilea Război Mondial şi anul 1990 a adus schimbări radicale în economia României. Trecerea de la economia liberă la cea centralizată, prin naţionalizare, a eliminat din producţie o serie de branduri în formare, aflate în stadiu incipient de dezvoltare. În locul lor, organizațiile de partid erau cele care aprobau listele cu produse pe care o fabrică avea dreptul să le comercializeze, precum şi numele acestor produse.

Instaurarea regimului comunist în România a dus la diminuarea progresivă a activităţii publicitare, mai ales după naţionalizarea mijloacelor de producţie, a unităţilor comerciale, când practic, prin instituirea monopolului statului, nu mai există o piaţă reală, concurenţială, de unde şi absenţa formelor de promovare a produselor şi a serviciilor. După anii ’50 dispar anunţurile şi panourile publicitare, războiul oricum a condus la dispariţia reclamelor luminoase ce alcătuiau un peisaj spectaculos din viaţa de noapte a Bucureştiului în perioada interbelică. *

Totuşi, în anul 1950 ia fiinţă Societatea de Stat pentru Exploatarea Cărţilor Poştale, Ilustratelor, Portretelor Oficiale şi Tablourilor Populare S.O.T.I.L., în fapt, un monopol de stat prin care se exercita o cenzură totală asupra tuturor formelor de expresie publicitară, iar în anul 1951 se constituie Editura de Stat pentru Imprimate şi Publicaţii (E.S.I.P); peste patru ani, secţia de publicitate a Editurii Scânteia se transformă în agenţie de publicitate. În Bucureşti, monopolul multor suporturi promoţionale va fi deţinut de societatea Pavoazarea Capitalei (1958) şi de editurile (exclusiv de stat) ale căror producţii vor fi controlate din punct de vedere ideologic. Acestor structuri specializate li se vor alătura agenţiile ARTIS, RECOM, Publicom (Camera de Comerţ a Republicii Populare Române) etc. *

A fost o perioadă de tranziție când consumerismul occidental s-a combinat cu raţionalizarea comunistă. De exemplu Galeries Lafayette de pe Calea Victoriei (actualul Magazin Victoria) vindea „pe bază de cartele cu puncte”, la fel și renumita firmă Cehoslovaca care adoptase același model. „La Vulturul de mare cu peştele în gheare”, primul magazin românesc care și-a construit o campanie de comunicare în toată regula în perioada interbelică, a fost o siglă renumită, care a rezistat până prin anii ‘70 pe frontispiciul clădirii din spatele magazinului Cocor. A fost apoi înlocuită cu o comună firmă „Materna – Mama şi copilul”. Vremurile se schimbau, economia suferea transformări precise, iar finalul anilor ‘40 a adus primele întreprinderi mixte româno-sovietice (SovRomuri), precum Societatea de navigație SovromTransport S.R.T, care aveau să se răspândească în toată țara și care urmăreau dezvoltarea principalelor ramuri ale economiei româneşti: industria extractivă a petrolului, gazelor naturale, cărbunelui şi uraniului, industria metalurgică feroasă şi neferoasă, industria lemnului, industria chimică, mecanizarea agriculturii, construcţii, transporturi navale şi aeriene, asigurări şi bănci. *

Se vorbește despre o resuscitare economică a țării printr-o industrializare intensivă. Este perioada care marchează apariția celor mai multe produse fabricate în România și când reclamele sunt complet aservite producției de masă a Statului. Anii 1950 au păstrat încă din măiestria vechilor artişti plastici și ai graficienilor de dinainte de război, dar naţionalizarea şi ideologia marxist-leninistă avea să ducă rapid spre iluzoriu ideea de concurenţă. Pentru români, alternativele se reduceau la o gamă redusă de produse, în mare parte standardizate. Acest fapt aproape a anulat ideea de publicitate, impunându-se propaganda.


Credit Fotografii:


Reclame Vechi Românești 1840-1995 // Florian Ciobanu


CIMEC – Institutul de Memorie Culturală

Bibliografie extrase articol:

  • Marian Petcu, Istoria jurnalismului și a publicității în România, Polirom, Iași, 2007
  • Marian Petcu, O istorie ilustrată a publicității românești, Editura Tritonic, București, 2002.
  • Gheorghe Cosma, Afișul Românesc, Ed. Meridiane, București, 1980.


Made in RO: Muzeul Publicității și brandurilor românești

De către Andreea Danescu-Raicu 27 Apr, 2023
Mii de exponate introduc vizitatorii într-o călătorie nostalgică și plină de umor în ultimii 150 de ani de creație publicitară și mărci care au făcut istorie în viața cotidiană. - Expoziția poate fi vizitată zilnic în perioada 06 - 21 mai la ERA Shopping Park Oradea, între orele 10:00 și 22:00, cu intrarea gratuită-
De către Muzeul Publicitatii 21 Sep, 2021
Acest nou concept expozițional va surprinde o călătorie provocatoare și interactivă în intimitatea ultimei generații cu cheia la gât. Este un proiect inițiat de Asociația ESCU, cu un format itinerant, ce va avea loc în Iași (Iulius Mall, 8-17 octombrie), Cluj-Napoca (Iulius Mall, 22-31 octombrie), Timișoara (Iulius Town, 5-14 noiembrie) și Suceava (Iulius Mall, 19-28 noiembrie).
De către Muzeul Publicității 18 Sep, 2021
Ideea lui Emil Racoviță de a se organiza o instituție de stat a turismului se materializează în anul 1926 când se fondează (prin legea sanitară) Oficiul Național de Turism (ONT), încorporat în Ministerul Sănătății, cu sarcina de a coordona activitatea stațiunilor baleno-climaterice din țară, dar și ca organism privat de propagandă și dezvoltare a turismului. Acesta a fost transformat prin lege, în 1936, într-un organism de stat subordonat Ministerului de Interne, cu atribuții de îndrumare și control în domeniul turismului intern și internațional.
17 Sep, 2021
Televizoare, radioreceptoare, combine muzicale, diverse produse audio, monitoare şi alte echipamente electronice destinate industriei de tehnică de calcul, automatizări, utilizabile inclusiv în domeniul electronicii medicale. Sunt câteva din produsele realizate de Întreprinderea “Electronica” Bucureşti.
17 Sep, 2021
La drum cu Arici Pogonici și Piticot în căutarea anilor de inocență românești. Meşteşugarii şi industriaşii României interbelice nu au prevăzut sfârşitul fabricării jucăriilor autohtone atunci când au deschis fabricile şi atelierele. Confiscate de comunişti, au ajuns o adevărată industrie.
17 Sep, 2021
Povestea Arctic, liderul pieței românești de produse electrocasnice, începe în urmă cu aproape 50 de ani, în 1970, când la fabrica de la Găești erau produse primele frigidere, o parte însemnată a producției luând încă de atunci calea exportului. La fabrica de la Găești s-au produs primele frigidere cu compresor din România sub o licență franceză Thomson – Houdson – Hotchkiss – Brandt.
Mai multe articole
Share by: